Novinka

Hybridy nie sú vhodné na dlhé vzdialenosti a iné predsudky

14.01.2021

> Od jazdy bez emisií po jazdu bez starostí o dojazd, hybridné automobily uspokojujú všetky potreby
> SEAT Leon e-HYBRID má elektrický dojazd do 64 kilometrov, čo umožňuje jazdiť v meste i mimo mesta
> V hybridnom režime kombinácia dvoch motorov zabezpečuje najefektívnejšie využitie energie pre zníženie spotreby paliva

Bratislava, 14/01/2021. Automobily s pohonom plug-in hybrid sú tu. Nielen že umožňujú jazdu výlučne s elektrickým pohonom, no vďaka kombinácii dvoch motorov sú nanajvýš všestrannými vozidlami. No napriek tomu si mnohí ľudia myslia, že nie sú vhodné na dlhé vzdialenosti, pretože nevyhnutne potrebujú na trase nabíjať batériu z verejných nabíjacích stojanov. Prebrali sme si predsudky spojené s hybridnými automobilmi s kvalifikovaným odborníkom, ktorým je Neus Mesalles, konštruktérka SEAT, za volantom modelu Leon e-HYBRID - prvého automobilu španielskej značky s pohonom plug-in hybrid.

Elektrický režim je iba na jazdu v meste: Nepravda! Zapneme zapaľovanie v centre Barcelony. "Vozidlo je nastavené tak, aby sa vždy rozbiehalo v elektrickom režime," vysvetľuje Neus Mesalles. Jazda bez emisií eliminuje obavy z emisných reštrikcií, ktoré platia v centrách čoraz väčšieho počtu miest. V niektorých európskych mestách majú vozidlá bez emisií ďalšie výhody ako vyhradené jazdné pruhy alebo vyhradené parkovacie miesta.

 

Inžinierka SEAT cestuje do práce z centra mesta približne 25 kilometrov do závodu SEAT Martorell v elektrickom režime. "Dojazd vozidla je dostatočný na pohodlné absolvovanie cesty do práce a späť." SEAT Leon e-HYBRID má v elektrickom režime dojazd do 64 km. Okrem toho sa batéria počas jazdy dobíja rekuperáciou pri brzdení. "Vždy keď brzdíte, displej infotainmentu zobrazuje predné kolesá zelenou farbou a modrá šípka signalizuje, že energia prúdi do batérie. Tak môžete vidieť rekuperáciu," dodáva expertka.

Iba pre mestské rýchlostné limity: Nepravda! Jazda do závodu Martorell poslúži na vyvrátenie ďalšieho nepravdivého tvrdenia. "Mnohokrát je elektrický režim spájaný s nízkymi rýchlosťami, typickými pre mestskú premávku, no ako tu môžete vidieť, na diaľnici ideme maximálnou povolenou rýchlosťou 120 km/h," hovorí Neus Mesalles.

Hybridy majú väčšiu spotrebu paliva: Nepravda! Neskôr musí inžinierka SEAT ísť zo závodu Martorell na testovaciu trať, vzdialenú 50 km. Pre túto jazdu prepne na hybridný režim. "Teraz obidva motory, spaľovací motor aj elektromotor, automaticky alternujú pohon v záujme maximálnej efektivity," hovorí. To sa prejavuje vo výraznom znížení spotreby paliva. SEAT Leon e-HYBRID má kombinovanú spotrebu paliva 1,1 až 1,3 l/100 km (WLTP) plus 18,1 - 19,3 kW/100 km (WLTP), pričom sa znižujú aj emisie CO2. "A keď intenzívne akcelerujete, obidva motory bežia súčasne aby poskytli maximálny výkon." Systémový výkon modelu Leon e-HYBRID je 150 kW (204 k), ktorý umožňuje zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 7,5 sekundy.

 

Hybridy nie sú určené na dlhé trasy: Nepravda! Hybridný režim umožňuje nielen automatickú kombináciu dvoch motorov, ale vodič ho môže konfigurovať aj manuálne. Môže naprogramovať, aby sa energia v batérii rezervovala na neskoršie použitie alebo aby sa batéria nabíjala počas jazdy spaľovacím motorom. "S pohonom plug-in hybrid máte istotu, že môžete jazdiť tak ďaleko ako potrebujete, bez ohľadu na elektrický dojazd," hovorí konštruktérka. "Nemusíte sa obávať nových vecí. Kombinácia dvoch technológií, elektromotora a spaľovacieho motora, má mnohé výhody," rekapituluje Neus Mesalles.

5 dôvodov všestrannosti modelu Leon e-HYBRID:

1. Benzínový motor 1.4 TSI s výkonom 110 kW (150 k) a elektromotor s výkonom 85 kW (116 k)
2. Maximálny systémový (kombinovaný) výkon 150 kW (204 k)
3. Akcelerácia z 0 na 100 km/h za 7,5 sekundy
4. Kombinovaná spotreba 1,1 - 1,3 l/100 km podľa WLTP (NEDC: 1,4 l/100 km) / 18,1 - 19,3 kW/ 100 km (WLTP)
5. Dojazd v elektrickom režime do 64 km v cykle WLTP