> CUPRA Formentor kombinuje benefity športového automobilu s kvalitami
SUV
> Od začiatku predaja bude k dispozícii najvýkonnejšia verzia CUPRA
Formentor VZ 2.0 TSI DSG 4Drive s výkonom 228 kW (310 k)
> Na výber bude sedem motorov, vrátane dvoch vysoko výkonných pohonných
agregátov plug-in hybrid
> CUPRA Formentor má najmodernejšie asistenčné systémy a poskytuje plnú
digitálnu konektivitu
Bratislava, 02/11/2020. - CUPRA Formentor je prvým modelom navrhnutým a vyvinutým od základu exkluzívne pre značku CUPRA. Otvára dvere novým zákazníkom, ktorí hľadajú exkluzivitu, inovácie a dynamické jazdné vlastnosti.
Predpredaj prvého čisto CUPRA modelu je na Slovensku spustený od pondelka 2.11.2020. Uvádzaciu ponuku tvorí vrcholová verzia Formentor Veloz s motorizáciou 2,0 TSI s výkonom 310k a pohonom 4Drive. Pre objednávky do konca novembra 2020 je v ponuke uvádzacia ponuka CUPRA Formentor Veloz FIRST EDITION s uvádzacou cenou 45.900 EUR a bohatou sériovou výbavou. Cupra Formentor Veloz First Edition je možné objednať u ktoréhokoľvek z desiatich CUPRA špecialistov na Slovensku - www.cupraofficial.sk/cupra-predajna-siet
"CUPRA Formentor zhmotňuje esenciu značky a bude kľúčovým produktom pre etablovanie novej značky ako relevantného hráča na trhu. Vďaka tomuto modelu očakávame, že značka CUPRA rozšíri svoju medzinárodnú prezenciu a zdvojnásobí objem predaja," povedal Wayne Griffiths, predseda predstavenstva SEAT a CEO značky CUPRA. "Rovnako ako model CUPRA Leon bude aj CUPRA Formentor k dispozícii s pohonom plug-in hybrid, čím dokazuje, že elektrifikácia a vysoká výkonnosť sa hodia k sebe."
CUPRA Formentor kombinuje atribúty SUV so športovou esenciou hatchbacku vo vizuálnom profile kupé. CUPRA Formentor má výrazný charakter, jeho modelovaná karoséria vyjadruje jeho rozmanité vlastnosti a vyžaruje emócie. Je položený nižšie na ceste ako bežné SUV, vizuálne ťažisko karosérie posunuté dozadu zvýrazňuje dĺžku kapoty motora a akcentuje dynamické proporcie.
Široké portfólio pohonných jednotiek, vrátane dvoch vysoko výkonných verzií plug-in hybrid, úplná digitálna konektivita, ako aj najmodernejšie asistenčné a komfortné systémy posúvajú vysoko výkonné crossover kupé do úplne novej dimenzie.
CUPRA Formentor sa bude vyrábať v závode Martorell a začne sa predávať v októbri. Predaj bude štartovať špičkovou verziou, poháňanou benzínovým štvorvalcom 2.0 TSI s výkonom 228 kW (310 k), ďalšie verzie budú nasledovať v priebehu roka 2021.
Prvý model homologovaný pod značkou CUPRA sa pripája k modelom CUPRA Ateca a CUPRA Leon, ktoré sa takisto začnú predávať v priebehu štvrtého štvrťroka 2020. Tým značka začína svoju produktovú ofenzívu po tom, ako od svojho vzniku na jar 2018 do konca septembra 2020 predala vyše 55.000 automobilov, čím prekonala všetky počiatočné očakávania.
Cenník CUPRA Formentor Veloz a CUPRA Formentor Veloz FIRST EDITION
Úvod
Model CUPRA Formentor je pomenovaný po myse Formentor na
španielskom ostrove Mallorca, jednej z najkrajších a najdivokejších oblastí na
súostroví Baleáry. Automobil zhmotňuje všetky atribúty tejto lokality, ktoré
inšpirovali vonkajší dizajn vysoko výkonného crossovera.
CUPRA Formentor bude na výber so širokým portfóliom siedmich motorov, vrátane dvoch
vysoko výkonných agregátov plug-in hybrid.
Vrchol modelového radu predstavuje verzia poháňaná benzínovým motorom 2.0 TSI s
výkonom 228 kW (310 k), ktorou bude štartovať predaj. Reprezentuje ultimatívne
zhmotnenie DNA značky CUPRA, vrátane emocionálneho zvuku, dotvárajúceho charizmu
vozidla.
No CUPRA Formentor súčasne ukazuje aj do budúcnosti ďalšou alternatívou pohonu -
vysoko výkonnými agregátmi plug-in hybrid s maximálnym systémovým výkonom 180 kW
(245 k) alebo 150 kW (204 k). Hybridný pohon zabezpečuje jazdné výkony, aké
zákazníci očakávajú od automobilu s logom CUPRA, no súčasne minimalizuje negatívny
dopad na životné prostredie.
S adaptívnym podvozkom, progresívnym riadením a dvojspojkovou prevodovkou DSG sú
základné prvky dynamiky, emocionality a výkonnosti evidentné bez ohľadu na použitý
pohon.
Moderné technológie sú obalené do karosérie, ktorej vonkajší dizajn kombinuje
benefity hatchbacku s kvalitami SUV. Spája atribúty vozidla schopného jazdy v
každom teréne s kompaktnými rozmermi a športovým charakterom hatchbacku so siluetou
kupé.
Športový charakter modelu CUPRA Formentor reprezentuje vizuálne ťažisko karosérie
posunuté dozadu, ktoré akcentuje dĺžku kapoty motora a zvýrazňuje dynamické
proporcie.
Kabína modelu CUPRA je moderná a športovým charakterom symbolizuje hodnoty značky
CUPRA. Po odomknutí dverí uvítacie osvetlenie premieta na zem logo CUPRA. V kabíne
sú kožou potiahnuté športové škrupinové sedadlá s integrovanými opierkami hlavy a
športový multifunkčný volant CUPRA. Prístrojový panel obklopuje vodiča a
spolujazdca vpredu.
Kokpit modelu CUPRA Formentor je kompletne digitalizovaný, v strede má dotykový
displej systému infotainmentu s uhlopriečkou 30,5 cm (12 palcov) - najväčší aký bol
kedy použitý v modeloch španielskej značky Prevádzkové informácie sa vodičovi
zobrazujú na konfigurovateľnom displeji digitálneho združeného prístroja Digital
Cockpit. Najmodernejšie systémy infotainmentu a funkcie konektivity umožňujú
zákazníkom preniesť si ich digitálny život do vozidla.
So zvyšovaním hustoty premávky nadobúda čoraz významnejšiu rolu bezpečnosť. Preto
má CUPRA Formentor množstvo asistenčných a bezpečnostných systémov, ktoré robia z
nového CUV jedno z najbezpečnejších vozidiel v segmente.
Pohonné ústrojenstvo
CUPRA Formentor bude na výber so širokým
portfóliom siedmich motorov, vrátane dvoch vysoko výkonných agregátov plug-in
hybrid.
Špičkovou pohonnou jednotkou, dostupnou ihneď od spustenia predaja, bude benzínový
motor 2.0 TSI s výkonom 228 kW (310 k), ktorý poskytuje ultimatívny výraz DNA
značky CUPRA s emocionálnym zvukom, dodávajúcim vozidlu osobitnú charizmu.
Aby model CUPRA Formentor oslovil širšie publikum, v nasledujúcich mesiacoch ponuku
rozšíri šesť ďalších motorov, reprezentujúcich tri rozličné technológie: benzínové
TSI, naftové TDI a plug-in hybrid na báze benzínového motora. Celkovo tak bude na
výber sedem motorov, pokrývajúcich výkonové pásmo od 110 kW (150 k) do 228 kW (310
k). Všetky poskytujú dynamické jazdné vlastnosti bez kompromisov.
Ponuka modelu CUPRA Formentor bude rozdelená do dvoch kategórií: CUPRA Formentor
zahŕňa verzie s výkonom do 180 kW (245 k) a CUPRA Formentor VZ pre verzie s výkonom
nad 180 kW (245 k).
Písmená VZ symbolizujú slovo Veloz, ktoré v španielčine znamená "rýchly" a je
perfektnou skratkou na označenie najvýkonnejších verzií modelu CUPRA
Formentor.
V základnej skupine naftový model CUPRA Formentor 2.0 TDI s výkonom 110 kW (150 k)
a rovnako výkonný benzínový CUPRA Formentor 1.5 TSI. Obidve tieto základné verzie
sú na výber so štandardnou 6-satupňovou manuálnou prevodovkou alebo s príplatkovou
7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou DSG. Ďalej nasleduje benzínový model CUPRA
Formentor 2.0 TSI s výkonom 140 kW (190 k), prevodovkou DSG a pohonom všetkých
kolies 4Drive a plug-in hybrid CUPRA Formentor eHybrid 1.4 TSI s výkonom 150 kW
(204 k), 6-stupňovou prevodovkou DSG a pohonom predných kolies. Aj tieto základné
verzie CUPRA Formentor majú autentickú osobnosť značky.
O stupeň vyššie sa rad VZ začína modelom CUPRA Formentor VZ 2.0 TSI s výkonom 180
kW (245 k), 7-stupňovou prevodovkou DSG a pohonom predných kolies. K nemu
pristupuje plug-in hybrid CUPRA Formentor VZ eHybrid 1.4 TSI s výkonom 180 kW (245
k), 6-stupňovou prevodovkou DSG a pohonom predných kolies. Vrchol ponuky
predstavuje CUPRA Formentor VZ 2.0 TSI s výkonom 228 kW (310 k), 7-stupňovou
prevodovkou DSG a pohonom všetkých kolies 4Drive.
CUPRA Formentor VZ 2.0 TSI DSG 4Drive
Ultimatívny výraz výkonnosti CUPRA predstavuje turbodúchadlom prepĺňaný benzínový
štvorvalec 2.0 TSI s výkonom 228 kW (310 k) a maximálnym krútiacim momentom 400 Nm.
Kombinuje sa výlučne so 7-stupňovou prevodovkou DSG a pohonom všetkých kolies
4Drive.
Vďaka optimálnej trakcii CUPRA Formentor VZ 2.0 TSI DSG 4Drive akceleruje z 0 na
100 km/h za iba 4,9 sekundy a dosahuje maximálnu rýchlosť 250 km/h (elektronicky
obmedzenú).
Voliaca páka prevodovky DSG nie je mechanicky prepojená s prevodovkou, využíva
elektronickú technológiu prenosu povelov shift-by-wire.
Napriek vysokému výkonu je celé pohonné ústrojenstvo efektívne, kombinovaná
spotreba podľa metodiky WLTP je 8,2-9,0 l/100 km, čomu zodpovedajú kombinované
emisie CO2 186-203 g/km.
"Pri vývoji modelu CUPRA Formentor sme začínali s čistým listom papiera, preto sme
mohli použiť také technológie pohonu, ktoré poskytujú vysoký výkon v spojení s
vysokou efektivitou," povedal Dr. Werner Tietz, člen predstavenstva SEAT pre výskum
a vývoj. "Kombinácia nášho spaľovacieho motora s elektromotorom poskytuje vysoký
celkový výkon a suverénnu akceleráciu. Preto je hybridný pohon perfektnou
technológiou pre model CUPRA Formentor."
CUPRA Formentor
eHybrid
CUPRA Formentor predstavuje ďalší krok v ofenzíve
elektrifikácie značky dvoma verziami vysoko výkonného pohonu plug-in hybrid, ktoré
budú dostupné krátko po spustení predaja.
CUPRA Formentor VZ eHybrid 1.4 TSI DSG dosahuje maximálny systémový výkon 180 kW
(245 k) a maximálny systémový krútiaci moment 400 Nm. Hybridné pohonné ústrojenstvo
tvorí benzínový štvorvalec 1.4 TSI s výkonom 110 kW (150 k) doplnený elektromotorom
s výkonom 85 kW (115 k), napájaným lítiovo-iónovou akumulátorovou batériou s
kapacitou 13 kWh. Toto pohonné ústrojenstvo poskytuje modelu CUPRA Formentor vysoké
jazdné výkony v kombinácii s priaznivou spotrebou paliva a možnosťou jazdy s
elektrickým pohonom bez lokálnych emisií.
Slabšia verzia hybridného pohonu pre verziu CUPRA Formentor eHybrid 1.4 TSI DSG
dosahuje maximálny systémový výkon 150 kW (204 k) a maximálny systémový krútiaci
moment 350 Nm. Obidva modely eHybrid majú štandardne 6-stupňovú dvojspojkovú
prevodovku DSG.
Podvozok
CUPRA Formentor má podvozok prispôsobený výkonovému
potenciálu pohonu pre bezpečnú dynamickú jazdu. Podvozok a riadenie umožňujú
precízne ovládanie a potrebnú spätnú väzbu poskytovanú vodičovi bez ohľadu na
použitý motor.
Konštrukcia vozidla vychádza zo zdokonalenej modulárnej stavebnice komponentov s priečne uloženým motorom MQB Evo koncernu Volkswagen, ktorá umožňuje jednoduchú integráciu rozličných systémov pre vytvorenie nekompromisných jazdných vlastností.
Konfigurácia náprav s tlmičovými vzperami McPherson vpredu a viacprvkovou nápravou vzadu (pri verziách s výkonom nad 110 kW/150 k) vytvára rovnováhu medzi požiadavkami na pohodlie pri každodennom jazdení a výkonovými rezervami pre športovú jazdu. Precízne vyladenie pružín a tlmičov pruženia zaručuje, že podvozok reaguje vyrovnane bez ohľadu na zaťaženie vozidla, k čomu prospieva aj rovnomerné rozloženie hmotnosti na nápravy a relatívne nízka celková hmotnosť 1.644 kg (CUPRA Formentor VZ 2.0 TSI).
CUPRA Formentor VZ 2.0 TSI má štandardne adaptívne tlmiče pruženia DCC (Dynamic Chassis Control). Systém DCC automaticky prispôsobuje charakteristiku jednotlivých tlmičov pruženia jazdným podmienkam v rámci profilu zvoleného vodičom (Comfort, Sport, Individual, CUPRA a Offroad).
Tieto profily sa dajú jednoducho prepínať pomocou tlačidla CUPRA na novom multifunkčnom volante, čím sa mení charakter vozidla od komfortného na bežné každodenné jazdenie po výrazne športový. Nechýba ani režim Offroad pre jazdu mimo spevnenej cesty, ktorý rozširuje schopnosti vozidla.
Pri zvolení režimu Individual vodič môže digitálnym dotykovým posúvačom na displeji systému infotainmentu (tzv. DCC slider) ovplyvňovať dynamickú charakteristiku automobilu v širšom rozsahu (15 krokov), pričom môže nastavovať nielen úroveň tlmiacej sily tlmičov pruženia ale aj nastavenie charakteristiky riadenia a ďalších regulačných prvkov podvozka.
Progresívne riadenie s premenlivým prevodovým pomerom a variabilným účinkom posilňovača prispieva k zlepšeniu ovládateľnosti vozidla a zvýšeniu agility. Efektívne spomalenie pri dynamickej jazde zabezpečuje brzdová sústava s kotúčovými brzdami Brembo veľkého priemeru.
Najvýkonnejšia verzia CUPRA Formentor VZ 2.0 TSI má štandardne systém pohonu všetkých kolies 4Drive, využívajúci na rozdeľovanie krútiaceho momentu na nápravy hydraulicky ovládanú multilamelovú spojku. Táto spojka je umiestnená na zadnej náprave v spoločnej skrini s diferenciálom, čo prispieva k optimalizácii rozloženia hmotnosti na nápravy a skracuje reakčnú dobu systému, pretože kĺbový hriadeľ od motora sa neustále otáča.
Elektronická riadiaca jednotka hydraulického ovládacieho systému spojky kontinuálne vyhodnocuje niekoľko parametrov - uhol natočenia volantu, otáčky jednotlivých kolies a moment zatáčania vozidla okolo zvislej. Na základe toho adaptívne rozdeľuje krútiaci moment na nápravy presne podľa momentálnych adhéznych podmienok. Okrem toho funkcia elektronickej uzávierky diferenciálu EDS prostredníctvom bŕzd reguluje rozdeľovanie krútiaceho momentu v priečnom smere - medzi kolesami jednotlivých náprav, vďaka čomu nedochádza k stratám pri jeho prenose na cestu. Tým pohon 4Drive zabezpečuje v každom okamihu optimálnu trakciu a dynamickú stabilitu vozidla vo všetkých jazdných situáciách.
CUPRA Formentor má elektrický posilňovač bŕzd, ktorý zabezpečuje rýchlejšiu reakciu brzdovej sústavy ako konvenčný podtlakový posilňovač a pri verziách s pohonom plug-in hybrid navyše umožňuje v určitých fázach rekuperáciu energie využitím elektromotora na spomalenie vozidla. Okrem toho elektrický posilňovač, ktorý bol špeciálne adaptovaný pre vysokovýkonné modely CUPRA, zvyšuje aj aktívnu bezpečnosť zdvojením ovládacieho systému bŕzd (ESC a elektrický posilňovač).
Vonkajší dizajn
Sériový model CUPRA Formentor zostal verný
štúdii, predstavenej na ženevskom autosalóne v roku 2019. Rovnako ako štúdia, aj
sériový automobil má výrazný charakter, modelovaná karoséria zvýrazňuje jeho
rozličné atribúty, kombinuje ich s vycibrenosťou a vyžaruje emócie.
Dynamické proporcie modelu CUPRA Formentor podporuje vizuálne ťažisko karosérie posunuté dozadu, ktoré akcentuje dĺžku kapoty motora. Dlhá kapota symbolizuje vysoký výkon motora.
Základné teleso karosérie pripomína robustné terénne vozidlo, no špecifické prvky dizajnu ako bočné blistre na blatníkoch odľahčujú siluetu karosérie a dodávajú jej elegantnejší vzhľad. Preto má športová estetika crossover kupé CUPRA Formentor bližšie ku kompaktnému hatchbacku ako k tradičnému SUV.
Predná časť karosérie modelu CUPRA Formentor je energická a výrazná, no súčasne elegantná a vycibrená. Veľká predná maska s výraznou mriežkou nesie v strede logo CUPRA a po stranách ju lemujú podlhovasté svetlomety full LED s charakteristickou svetlenou grafikou denných svetiel. Okrúhle svetlomety do hmly sú umiestnené samostatne v nárazníku vo zvýšenej polohe.
Pod svetlometmi sú dva otvory na vstup chladiaceho vzduchu, ktoré vizuálne zvýrazňujú tvár vozidla, privádzajú vzduch do priestoru predných kolies a pomáhajú chladiť brzdy pri dynamickej jazde.
Modelované hrany na kapote sústreďujú pozornosť na logo CUPRA na maske chladiča a súčasne vedú pohľad na sklonené predné stĺpiky karosérie a ďalej na krivku strechy.
Elegantný, no energický dizajn pokračuje aj na zadnej časti karosérie. Výrazným prvkom sú zadné LED svetlá navzájom prepojené svietiacim pásom, zvýrazňujúcim šírku karosérie a dynamické zadné smerové svetlá. Po odomknutí vozidla zadné svetlá predvedú uvítaciu animáciu. Meno "Formentor" je uvedené aj v každom zadnom svetle. Vysoký výkon navonok signalizujú dva páry koncoviek výfuku (CUPRA Formentor VZ 2.0 TSI DSG 4Drive).
Výrazný dizajn umocňuje zadný spojler a zadný nárazník s difúzorom, ako aj exkluzívne 19-palcové disky kolies z ľahkej zliatiny, za ktorými vidno brzdy Brembo s brzdičmi lakovanými medenou farbou.
CUPRA Formentor profituje zo širokej palety farieb, ktoré dotvárajú atraktívny dizajn karosérie. Predovšetkým exkluzívne matné farebné odtiene Petrol Blue Matt a Magnetic Tech Matt osobitne zvýrazňujú eleganciu a výraznú osobnosť vozidla. Okrem toho sú na výber štyri metalizované laky Urban Silver, Midnight Black, Magnetic Tech a Candy White, ako aj tri špeciálne laky Graphene Grey, Dark Camouflage a Desire Red.
Vďaka svojim rozmerom CUPRA Formentor perfektne uspokojuje potreby dnešných zákazníkov. Pri dĺžke 4.450 mm, šírke 1.839 mm a výške 1.511 mm poskytuje veľkú vnútornú výšku kabíny nad obidvoma radmi sedadiel. Rázvor 2.680 mm zabezpečuje veľký priestor na nohy pre cestujúcich na zadných sedadlách. Batožinový priestor má základný objem 450 litrov (420 litrov pri verziách s pohonom všetkých kolies 4Drive a 345 litrov pri pohone plug-in hybrid).
Dizajn interiéru
Dizajn interiéru modelu CUPRA Formentor sa
vyznačuje vysokou celkovou kvalitou. Moderná kabína so športovým charakterom
symbolizuje hodnoty značky CUPRA.
Po odomknutí vozidla posádku CUPRA Formentor najprv privíta uvítacie osvetlenie, premietajúce logo CUPRA na zem. Po otvorení dverí sa rozsvietia dekoračné lišty na prahoch s nápisom CUPRA. V kabíne posádku obklopujú materiály high-end, detaily medenej farby a obklady z česaného tmavého hliníka dodávajú kabíne moderný a aktuálny vzhľad.
Kabína svojim sofistikovaný športovým dizajnom okamžite komunikuje charakter vozidla. Športové škrupinové sedadlá s integrovanými opierkami hlavy vpredu, ktoré sú na výber s koženými poťahmi v čiernej farbe alebo v modrej farbe Petrol Blue, sú namontované nižšie aby sa maximalizoval vnútorný priestor kabíny a vytvorila ergonomickejšia poloha pre vodiča pri športovej jazde.
Keď vodič zasadne za multifunkčný športový volant CUPRA s novým dizajnom, doplnený tlačidlom na štartovanie motora a tlačidlom CUPRA, okamžite si uvedomí, že sedí vo výnimočnom automobile. Ďalším znakom športového ducha modelu CUPRA Formentor je tlačidlo "ESP off" na stredovej konzole.
Športový volant CUPRA je okrem toho vybavený veľkými pádlami na manuálne radenie (ak má vozidlo prevodovku DSG). Tlačidlo CUPRA na ľavej strane volantu umožňuje prepínať jednotlivé jazdné režimy. Krátkymi stlačeniami vodič skroluje cez jazdné režimy Comfort, Sport, CUPRA a Individual, dlhým stlačením navolí priamo režim CUPRA.
Vysoko výkonné crossover kupé kombinuje tradičné ovládacie prvky s digitálnym zobrazovaním a ovládaním. Prevádzkové informácie sa vodičovi zobrazujú na konfigurovateľnom displeji digitálneho združeného prístroja Digital Cockpit.
Prístrojový panel s koženým poťahom a prešívaním medenej farby sa zdanlivo vznáša v priestore a akcentuje ho úzky pás ambientného osvetlenia z LED, prebiehajúci v plynulom oblúku pod predným oknom a zasahujúci do predných dverí. Toto svetlo nemá iba estetickú funkciu, slúži aj na zobrazovanie svetelných výstražných signálov asistenčných systémov ako Side Assist and Exit Assist. Svetlo napríklad bliká oranžovou farbou keď je aktivovaný Exit Assist alebo červenou keď sa otvoria dvere.
Centrum prístrojového panelu tvorí osadený dotykový displej systému infotainmentu s uhlopriečkou 30,5 cm (12 palcov), ktorý umožňuje ovládanie rozličných funkcií digitálnej konektivity, ako aj funkcií vozidla, čím prispieva k redukcii počtu fyzických tlačidiel. Čistotu a eleganciu interiéru podporuje aj krátka páčka voľby jazdných režimov prevodovky DSG na stredovej konzole, umožňujúca vytvoriť dodatočné odkladacie priestory.
Ponuku infotainmentu dopĺňa ozvučovací systém BeatsAudio vybavený multikanálovým zosilňovačom s celkovým výkonom 340 W, 10 reproduktormi premium a subwooferom v ozvučnici s objemom 10 litrov v batožinovom priestore.
Konektivita
Značka CUPRA je známa vysokou výkonnosťou, no tá
sa súčasne snúbi s najvyššou úrovňou bezpečnosti a digitálnej konektivity.
Model CUPRA Formentor má najmodernejšie systémy infotainmentu a funkcie konektivity aby umožnil zákazníkom preniesť si ich digitálny život do vozidla, no pritom neodvádzal ich pozornosť od radosti z jazdy.
Na zobrazovanie informácií primárne slúži združený prístroj Digital Cockpit s vysokým rozlíšením 1.280 x 480 pixlov a uhlopriečkou 26 cm (10,25 palca), korešpondujúci s celkovou digitalizáciou interiéru. Jednotlivé voliteľné zobrazenia poskytujú vodičovi informácie rozličným spôsobom - od analógových kruhových stupníc rýchlomera a otáčkomera až po farebnú mapu navigácie v bezprostrednom zornom poli.
Osobitné zobrazenie Sport View, špeciálne vyvinuté značkou CUPRA, prehľadným a emocionálnym spôsobom zobrazuje nielen rýchlosť jazdy a otáčky motora, ale aj momentálny výkon, krútiaci moment, prepĺňací tlak a odstredivé zrýchlenie.
Digital Cockpit dopĺňa zvlášť veľký dotykový displej systému infotainmentu s uhlopriečkou 30,5 cm (12 palcov) skonštruovaného na báze modulárnej stavebnice infotainmentu tretej generácie (MIB3) koncernu Volkswagen. Kapacitný displej s rozlíšením 1.560 x 700 pixlov umožňuje aj ovládanie gestami a trojrozmerne (3D) zobrazuje údaje navigácie. Kapacitná dotyková technológia uľahčuje interakciu so systémom. Preto sa aj na ovládanie hlasitosti a klimatizácie Climatronic využívajú dotykové posúvače, umiestnené v spodnej časti rámu displeja systému infotainmentu.
Funkcia Wireless Full Link umožňuje pripojenie smartfónu, kompatibilného s Apple CarPlay a Android Auto bez kábla. Takýmto spôsobom sa dajú preniesť a intuitívne ovládať kontakty telefónu, prehrávanie hudby, navigácia a vybrané aplikácie.
Jedným z najjednoduchších a najprirodzenejších spôsobov ovládania rozličných zariadení je pravdepodobne hlasové ovládanie. Prejavuje sa to aj v rastúcej popularite domácich asistentov zo sveta spotrebnej elektroniky.
Hlasové ovládanie sa dá v modelovom rade CUPRA Formentor využívať na ovládanie automatickej klimatizácie Climatronic, ovládanie navigácie, telefonovanie alebo prehrávanie hudby. Systém sa aktivuje vyslovením slov "Hola, Hola" a potom môžu vodič alebo spolujazdci vysloviť svoje želanie. Hlasové ovládanie rozumie prirodzenej reči, samé robí korekcie a učí sa podľa predchádzajúcich povelov.
V súčasnosti rastie aj význam prepojenia s vonkajším svetom. Preto CUPRA Connect prináša online služby priamo do vozidla vďaka integrovanej elektronickej SIM-karte (eSIM). Zákazník tak má prístup k rozličným aplikáciám, online rádiu a expandujúcemu ekosystému funkcií, takže vozidlo bude vždy na aktuálnej úrovni.
A aj mimo vozidla má užívateľ na diaľku prístup k prevádzkovým údajom, informácii o polohe zaparkovaného vozidla, stave zabezpečenia a ďalším funkciám prostredníctvom aplikácie CUPRA Connect v smartfóne. Pri verzii s pohonom plug-in hybrid vodič môže na diaľku z aplikácie ovládať aj proces nabíjania a nezávislé kúrenie/ventiláciu vozidla pripojeného k nabíjacej stanici.
Integrovaná karta SIM súčasne prispieva k zvýšeniu bezpečnosti, pretože umožňuje funkciu systému núdzového volania eCall. Keď dôjde k nehode, pri ktorej sa nafúknu airbagy, systém automaticky zašle do záchranného dispečingu potrebné údaje o vozidle ako polohu vozidla, farbu, typ motora a počet osôb aby mohla byť pomoc poskytnutá rýchlo a adresne. Okrem toho vodič môže záchranný dispečing alebo asistenčnú službu zavolať aj manuálne.
A aby nikdy nedošlo k strate spojenia pre nedostatok energie v telefóne, CUPRA Formentor má indukčnú nabíjačku smartfónu podľa štandardu Qi (Connectivity Box) a štyri konektory USB-C (dva vpredu a dva vzadu).
Bezpečnosť a komfort
Celá škála bezpečnostných a komfortných
technológií uľahčuje majiteľovi modelu CUPRA Formentor každodenné jazdenie a robí z
neho jedno z najbezpečnejších vozidiel v segmente.
Portfólio asistenčných systémov zahŕňa okrem prediktívneho adaptívneho tempomatu ACC aj asistenčné systémy Travel Assist, Side and Exit Assist a Emergency Assist.
Prediktívny adaptívny tempomat ACC na základe signálu GPS a digitálnej mapy z navigačného systému presne pozná polohu vozidla a prispôsobuje rýchlosť jazdy podľa priebehu cesty - zohľadňuje zákruty, kruhové objazdy, rýchlostné obmedzenia a zastavané oblasti. S využitím informácií z prednej kamery rozpoznávania dopravných značiek dokáže automaticky prispôsobiť rýchlosť podľa povoleného limitu.
Systém Travel Assist využíva informácie radarového senzora z adaptívneho tempomatu ACC a kamery asistenčného systému Lane Assist. Travel Assist automaticky udržiava vozidlo v strede jazdného pruhu, pričom prispôsobuje rýchlosť jazdy podľa premávky, čím umožňuje asistovanú jazdu do rýchlosti 210 km/h.
Systém Side and Exit Assist radarovými senzormi monitoruje oblasť mŕtvych uhlov vonkajších spätných zrkadiel a pri otvorení dverí stojaceho vozidla akustickým signálom upozorní posádku ak sa zozadu približuje iný účastník premávky (Exit Warning).
Významným príspevkom k zvýšeniu bezpečnosti je systém Emergency Assist. Keď systém zaregistruje, že vodič niekoľko sekúnd neovláda riadenie, najprv vydá akustickú a vizuálnu výstrahu, potom pribrzdením mykne vozidlom aby vyvolal reakciu vodiča. Ak vodič ani tak nereaguje, asistenčný systém zapne výstražné svetlá a kontrolovaným spôsobom zastaví vozidlo. Po zastavení CUPRA Formentor priamo upovedomí záchranný dispečing pomocou systému eCall.
Táto kombinácia technológií vytvára vysokú úroveň bezpečnosti, no súčasne zvyšuje pohodlie vodiča, lebo ho odľahčuje pri sledovaní premávky. To bola jedna z priorít pri vývoji nového modelu. Výsledkom je vozidlo, ktoré spĺňa nároky zákazníkov značky CUPRA na jazdnú dynamiku, pričom súčasne vyhovuje zvyšujúcim sa požiadavkám trhu na bezpečnosť.
CUPRA Formentor exceluje aj v oblasti komfortu. Prispievajú k tomu prvky vybavenia ako parkovací asistent, bezkľúčové odomykanie a štartovanie, virtuálny pedál na ovládanie elektrických dverí batožinového priestoru, 3-zónová automatická klimatizácia Climatronic, vyhrievané sedadlá a volant, elektricky ovládané sedadlo vodiča s pamäťou nastavenia, nezávislé kúrenie a zásuvka 230 V v batožinovom priestore.
Technické údaje
CUPRA Formentor VZ 2.0 TSI DSG
4Drive
Motor | 2.0 TSI |
Počet valcov/ventilov | 4/16 |
Objem | 1.984 cm3 |
Vŕtanie x zdvih | 82,5 x 92,8 mm |
Kompresný pomer | 9,3:1 |
Max. výkon | 228 kW (310 k) |
Max. krútiaci moment | 400 Nm |
Prevodovka | 7-stupňová DSG, pohon všetkých kolies 4Drive |
Maximálna rýchlosť | 250 km/h* |
Kombinovaná spotreba (WLTP) | 8,2-9,0 l/100km |
Kombinované misie CO2 (WLTP) | 186-203 g/km |
*Elektronicky limitovaná