Pre najlepší zážitok z webovej stránky
Táto stránka používa cookies pre čo najlepšiu skúsenosť používateľa. Pokračovaním v používaní stránky súhlasíte s používaním nevyhnutných súborov cookie. Cookies vyžadujúce súhlas (analytické cookies, funkčné cookies, cookies pre personalizovaný obsah) sa nastavujú až po ich aktivácii. Ak súhlasíte s používaním cookies, identifikačné údaje spracujú naši partneri (poskytovatelia súborov cookie a poskytovatelia služieb IT). Za túto webovú stránku a súbory cookie zodpovedá spoločnosť Porsche Slovakia, spol. s r.o.
Aktivovať všetky cookies

Novinka

Od ľadových kociek po Climatronic

12.06.2020

> Prvým chladiacim systémom v automobile bola nádoba s ľadom, zabraňujúca prehriatiu motora
> Trojuholníkové vetracie okienka boli inovatívnym riešením v 50. rokoch dvadsiateho storočia
> Prvým modelom SEAT s klimatizáciou priamo z výroby bol SEAT 132
> Vďaka viacerým senzorom klimatizácia Climatronic v novom modelovom rade Leon automaticky udržiava nastavenú teplotu v troch zónach kabíny
> Klimatizácia SEATu dokáže zastaviť preniknutie nebezpečného vírusu k posádke, pridanou hodnotou je aj dodatočná ochrana alergikov pred alergénmi

 

Martorell, 12/06/2020. Prvý chladiaci systém v automobile sa datuje už z roku 1884, no nebol určený pre komfort posádky. Bol to rudimentárny vynález, ktorý predpokladal využitie ľadu na zabránenie prehriatia spaľovacieho motora. Trvalo ešte pol storočia, kým konštruktéri začali myslieť na klimatický komfort posádky. Dnešné automobily ako napríklad nový SEAT Leon, majú trojzónovú klimatizáciu Climatronic, ktorá umožňuje individuálne nastavovať teplotu pre vodiča a spolujazdca vpredu, ako aj pre zadnú časť kabíny. Históriu vývoja klimatizácie si môžeme priblížiť na štyroch modeloch SEAT.

SEAT 1400: okná dole. Hoci už od 40. rokov dvadsiateho storočia bolo možné namontovať do automobilu prvú klimatizáciu, ktorú si nechal patentovať Američan Willis Haviland Carrier, veľmi sa nerozšírila. Stála približne 300 dolárov (čo predstavuje dnešný ekvivalent hodnoty okolo 5000 eur), preto si ju mohli dovoliť iba najbohatší motoristi. Takže všeobecná metóda chladenia kabíny bola jednoduchá - spustiť okná. V roku 1953 mala limuzína SEAT 1400 trojuholníkové vetracie okienka v predných dverách, ktorých špecifická geometria usmerňovala prúd vzduchu najmä na ruky vodiča a spolujazdca vpredu. Do priestoru na nohy sa vzduch vháňal pomocou ventilátora pri vypnutom kúrení.

SEAT 132: klimatizácia priamo z výroby. Klimatizácie sa začali skutočne rozmáhať až keď firma Nash Kelvinator, špecializovaná na chladiacu techniku, začala dodávať klimatizačné systémy rozličným automobilovým výrobcom. SEAT 132 sa v roku 1973 stal prvým modelom španielskej značky, pri ktorom si zákazník mohol objednať montáž klimatizácie priamo z výroby. Okrem toho sa SAT 132 vyznačoval unikátnymi slnečnými clonami, ktoré neboli priskrutkované v kĺboch ale zavesené na koľajničkách v ráme čalúnenia stropu kabíny. V prípade potreby sa clony vpredu a na bokoch sa dali stiahnuť dolu a zabraňovali prenikaniu slnečného žiarenia.

SEAT Ibiza 2. generácie: chladený vzduch s manuálnym nastavovaním. Od roku 1993 bola v modelovom rade Ibiza k dispozícii manuálne ovládaná klimatizácia. Teplota sa ešte nedala nastavovať, systém chladil intenzívnejšie alebo slabšie podľa nastavenej rýchlosti ventilátora. Táto klimatizácia už plnila aj dôležitú bezpečnostnú funkciu, lebo vysúšala vzduch privádzaný do kabíny, čím zabraňovala zahmlievaniu predného okna.

Nový SEAT Leon: 3-zónový Climatronic. "So systémom Climatronic v novom modelovom rade Leon si nielen vodič ale aj spolujazdec vpredu a spolujazdci v zadnej časti kabíny môžu nastaviť vlastnú komfortnú teplotu, ktorú odporúčame na 22°C," vysvetľuje Eva Villar, konštruktérka klimatizácií značky SEAT. S využitím viacerých senzorov (vonkajšia a vnútorná teplota, slnečné svetlo, atmosférický tlak, vlhkosť vzduchu) systém ovláda vnútorné regulačné prvky tak, aby udržiaval nastavenú teplotu v jednotlivých zónach kabíny bez ohľadu na vonkajšie podmienky. Okrem toho pri modeloch s pohonom plug-in hybrid sa dá Climatronic ovládať na diaľku (keď sú pripojené k nabíjačke) tak, že vozidlo je predhriate/klimatizované na ideálnu teplotu už pri nastúpení užívateľa do kabíny. Funkcia Air Quality Sensor monitoruje nasávaný vzduch a keď zaregistruje zvýšenú hladinu škodlivých emisií, automaticky uzatvorí prívod vonkajšieho vzduchu a prepne na uzavretú cirkuláciu v kabíne. Súčasne systém Air Care, ktorý obsahuje aj filter proti alergénom, filtruje vzduch.

Každá automatická klimatizácia SEAT má systém špeciálny antibakteriálny filter AirCare. Ten bol vyvinutý hlavne pre alergikov, pričom neprepustí peľovú zrnká do vnútra vozidla. A keď neprejde peľ, tak ani mikróby a vírusy. Klopete si na čelo, že vírus je menší ako póry v akomkoľvek filtri? Áno, to je pravda, ale vírus neprežije bez svojej kvapôčky, na ktorej sa priživuje a tá cez filter neprejde a následne vírus zahynie.

SEAT v prípade aktivácie AirCare v menu privádza vzduch zvonka a mixuje ho s tým recirkulovaným vnútri tak, aby bola kvalita vzduchu na konštantnej vysokej úrovni. Tento systém nie je vhodný iba teraz, ale aj v zime, kedy reaguje jeho zopnutie na potiahnutie páčky ostrekovačov. Alkoholový zápach sa teda do interiéru tiež nedostane. A to sme znova pri tých kvapôčkach. Reálne teda klimatizácia SEATu dokáže zastaviť preniknutie nebezpečného vírusu k posádke. Pridanou hodnotou je aj dodatočná ochrana alergikov pred alergénmi.

Budúcnosť: Energetická efektivita, úspora paliva, kvalita vzduchu a individuálne nastavenie sú hlavné oblasti práce tímu SEAT Climate Control. O niekoľko rokov bude možné do systému inkorporovať profil užívateľa, obsahujúci rozličné osobné dáta od telesnej výšky a hmotnosti po oblečenie, metabolizmus a dennú rutinu. Systém sa bude učiť z každej situácie ako automaticky vytvárať optimálny klimatický komfort.