> Od automobilu SEAT 600 po výrobu pľúcnych
ventilátorov
> Značka SEAT, založená 9. mája 1950, túto
sobotu oslavuje svoje 70. narodeniny s pohľadom do
budúcnosti
> História úspechov, nových výziev
a kontinuálnej transformácie: od výrobcu automobilov po veľkú, trvale
udržateľnú a inovatívnu technologickú spoločnosť
>
S 15.000 zamestnancami je SEAT teraz najväčším priemyselným investorom
v oblasti výskumu a vývoja v Španielsku, reprezentujúcim 1 % HDP
a lídrom v exporte
> Spoločnosť je pripravená na
budúcnosť determinovanú elektrifikáciou, digitalizáciou a novou mestskou
mobilitou
Martorell, 06/05/2020. Pred 70 rokmi sa SEAT vydal na vzrušujúcu cestu. Dňa 9. mája 1950 bola založená spoločnosť, ktorá postavila Španielsko na kolesá a demokratizovala mobilitu. Od tohto
okamihu až do svojich 70. narodením nadchádzajúcu sobotu spoločnosť SEAT prešla hlbokou transformáciou a demonštrovala schopnosti kontinuálne sa adaptovať na nové podmienky.
Táto cesta plná výziev posunula spoločnosť tam, kde je dnes. SEAT je jedinou automobilovou značkou, ktorá navrhuje, vyvíja a vyrába automobily v Španielsku a vyváža ich do sveta. Je vedúcim španielskym priemyselným investorom v oblasti výskumu a vývoja, ktorý reprezentuje 1 % HDP a exportuje 80 % svojej produkcie. Je stabilnou spoločnosťou, ktoré je súčasťou koncernu Volkswagen, najväčšieho automobilového výrobcu na svete. Spoločnosťou, ktorá neustále rastie a pokračuje v ambícii poskytovať najlepšie riešenia mobility pre uľahčenie života ľudí.
Carsten Isensee, predseda predstavenstva SEAT, zodpovedný súčasne za oblasť financií a IT zdôraznil, že "počas svojej 70-ročnej histórie SEAT demonštroval svoju schopnosť kontinuálne sa adaptovať a úspešne zvládať nové výzvy. Je to sila poháňajúca transformáciu, vďaka ktorej SEAT vyrástol z výrobcu licenčných automobilov na silnú technologickú a priemyselnú spoločnosť."
Z Barcelony do sveta
SEAT otvoril brány svojho prvého závodu Zona Franca v roku 1953 spustením výroby modelu SEAT 1400, spočiatku v počte 5 kusov denne. Po 40 rokoch výroby ikonických modelov ako boli masové malé automobily SEAT 600 a SEAT 127, sa spoločnosť rozhodla vybudovať nový, väčší a modernejší závod, čím v roku 1993 preniesla výrobu do Martorellu. Tento závod, vybudovaný s prvotnou investíciou 244,5 miliardy pesiet (1,47 miliardy eur), bol inaugurovaný spustením výroby modelu SEAT Ibiza druhej generácie a nového sesterského modelu SEAT Cordoba, z ktorých sa spolu vyrábalo 1500 kusov denne.
V súčasnosti má SEAT tri výrobné centrá: Barcelona, El Prat de Llobregat a Martorell, kde sa vyrábajú modely Ibiza, Arona a Leon. Okrem toho SEAT vyrába model Ateca v Českej republike, Tarraco v Nemecku, Alhambra v Portugalsku a Mii electric - svoj prvý elektrický model - na Slovensku. Dodnes bolo vyrobených spolu vyše 19 miliónov automobilov značky SEAT.
Odkedy spoločnosť SEAT uskutočnila v roku 1965 prvý export svojich automobilov do Kolumbie, sa postupne etablovala ako najväčší priemyselný exportér, na ktorého pripadá takmer 3 % celkového vývozu Španielska. V súčasnosti SEAT vyváža svoje automobily do 75 krajín sveta, vrátane zámorských štátov ako Nový Zéland, Mexiko a Francúzska Guyana.
Evolúcia značky SEAT za uplynulých 70 rokov prebiehala exponenciálne od licenčnej výroby pre domáci trh cez vlastnú konštrukciu až po výrobu na export. V súčasnosti SEAT vyrobí za 3 minúty toľko automobilov ako kedysi za celý deň. Rovnako sa zrýchlil aj predaj. Kým v 50. rokoch dvadsiateho storočia zákazníci čakali na SEAT 600 dva roky, dnes si vďaka službe Fast Lane môžu svoj nový automobil kúpiť online za 10 minút 5 kliknutiami a fyzicky ho dostanú za menej ako 21 dní.
Široká konkurencieschopná ponuka produktov
Za uplynulých 70 rokov španielska značka uviedla celkovo 75 modelov, vrátane rozličných verzií a generácií, z ktorých niektoré predstavovali významné míľniky v jej histórii. Začalo sa to už v roku 1953 prvý modelom SEAT 1400, limuzínou strednej triedy a pokračovalo legendárnym malým modelom SEAT 600, ktorý bol predstavený v roku 1957 a okamžite sa stal symbolom slobody a mobility. Ďalším míľnikom bol v roku 1984 model Ibiza prvej generácie, samostatne vyvinutý značkou SEAT a v roku 1999 model Leon, ktorý bol úspešný hneď od začiatku. Veľký význam pre španielsku značku mal aj vstup do segmentu SUV v roku 2016 modelom SEAT Ateca, po ktorých nasledovali SEAT Arona a SEAT Tarraco. Do epochy elektromobility značka vstúpila v roku 2019 modelom SEAT Mii electric.
Počas celej svojej histórie značka SEAT kontinuálne vyvíjala a modernizovala svoje modely, čo sa odrazilo vo všetkých oblastiach automobilu až po bezpečnostné systémy a najmodernejšiu digitálnu konektivitu. V rámci svojho príspevku k trvale udržateľnej mobilite, šetrnej k životnému prostrediu, sa SEAT angažuje vo veľkej ofenzíve elektromobility. V rámci nej na roky 2020 a 2021 pripravuje uvedenie nových modelov s elektrickým pohonom a pohonom plug-in hybrid, ktoré doplnia ponuku doteraz predávaných modelov SEAT Mii electric, SEAT Leon PHEV, SEAT Tarraco PHEV a nedávno uvedeného modelu CUPRA Formentor PHEV. Ako druhý automobil s elektrickým pohonom pribudne SEAT el-Born.
CUPRA, schopnosť značky SEAT vždy sa vynájsť
Označenie CUPRA sa od premiéry modelu Ibiza CUPRA v roku 1996 stalo výrazom ultimatívne športového charakteru. V roku 2018 značka SEAT vytvorila svoju dcérsku značku CUPRA, špecializovanú na najvýkonnejšie projekty. Tá otvorila svojej materskej značke prístup k novým trhom a novým zákazníkom, ktorí hľadajú exkluzívnejší produkt. Súčasne svoju špecifickou modelovou ponukou prispela k zvýšeniu tvorby zisku. Nová značka je určená pre automobilových nadšencov a vyznačuje sa moderným, aktuálnym dizajnom a vysokým výkonom všetkých modelov, vrátane tých s elektrifikovaným pohonom. Po prvých modeloch CUPRA Ateca a CUPRA Leon, odvodených od modelov SEAT, značka predstavila svoj prvý úplne samostatný model CUPRA Formentor. Bude sa vyrábať v areáli závodu Martorell, kde bola nedávno inaugurovaná centrále značky CUPRA Garage.
Viac ako iba automobilový výrobca - poskytovateľ technológií mobility
Značka SEAT bola založená s cieľom demokratizovať mobilitu v Španielsku, no v uplynulých rokoch uskutočnila veľký krok vpred v transformácii na poskytovateľa služieb mobility nad rámec samotnej výroby automobilov. Tým sa SEAT snaží reagovať na jeden z veľkých trendov budúcnosti: kolaboratívnu, zdieľanú a udržateľnú ekonomiku. Preto bola španielska značka v roku 2019 poverená vytvorením kompetenčného centra pre mikromobilitu pre celý koncern Volkswagen, ktoré bude vytvárať stratégiu pre nové produkty a služby mestskej mobility. Spoločnosť už založila SEAT Urban Mobility, strategickú divíziu pre oblasť mestskej mobility a predstavila produkty eScooter Concept, prvý skúter SEAT a štúdiu eKickscooter Concept, ktoré doplnili prvú elektrickú kolobežku EXS Kickscooter.
Okrem toho spoločnosť v roku 2019 vytvorila SEAT:CODE - centrum excelentnosti v oblasti vývoja softvéru. Toto nové laboratórium má podporovať dva hlavné trendy v rámci spoločnosti SEAT. Jedným je podpora a urýchlenie digitálnej transformácie a zvyšovanie efektivity využitím digitalizácie. Druhým je posilňovanie obchodných modelov, vytvorených okolo nových koncepcií mobility, konektivity a digitalizácie automobilov s osobitným zameraním na značku SEAT.
Okrem toho sa spoločnosť v tomto roku pripravuje na inauguráciu nového objektu CASA SEAT, areálu v centre Barcelony, vytvoreného na oslavu rodiska značky SEAT pred 70 rokmi. CASA SEAT sa má stať miestom na oboznamovanie verejnosti s mobilitou budúcnosti a poskytne priestor aj pre mnohé kultúrne aktivity v Barcelone.
Súčasnosť a budúcnosť priemyslu v Španielsku
Počas svojej 70-ročnej histórie sa spoločnosť SEAT neustále usilovala o trvale udržateľný rast a v rámci rozvoja automobilového priemyslu v Španielsku. Kým v roku 1953 sa automobilová výroba rozbiehala s 925 zamestnancami, dnes SEAT zamestnáva vyše 15.000 pracovníkov a má multiplikačný efekt na súvisiaci priemysel a služby, čím generuje celkovo približne 100.000 pracovných miest.
S obratom 11,157 miliardy eur v roku 2019 a exportom vozidiel a komponentov v podiele 81 % obratu (9,041 miliardy eur) je SEAT najväčším priemyselným exportérom. Dnes je SEAT Martorell závodom s najväčším počtom ročne vyrobených automobilov v Španielsku, ktoré je ako štát druhým najväčším automobilovým výrobcom v Európe. Preto si zaslúži zmienku, že SEAT v roku 2019 alokoval 1,259 miliardy eur na investície, výskum a vývoj, z čoho 27 miliónov eur bolo investovaných do opatrení na zníženie emisií CO2 v závode Martorell. SEAT tým začína napĺňať svoju ambicióznu environmentálnu stratégiu, v rámci ktorej má byť Martorell do roku 2030 závodom s nulovou uhlíkovou stopou.
Spoločnosť SEAT môže byť vzorom aj v oblasti starostlivosti o zdravie zamestnancov po otvorení zdravotníckeho a rehabilitačného centra CARS v roku 2017. Toto jedinečné zdravotnícke zariadenie poskytuje preventívnu a liečebnú starostlivosť, ako aj rehabilitačnú starostlivosť pre vyše 15.000 zamestnancov a ročne uskutoční vyše 70.000 konzultácií.
Spolu v minulosti i v budúcnosti - od modelu SEAT 600 po výrobu pľúcnych ventilátorov
SEAT je súčasťou života obyvateľov Španielska už 70 rokov a ako firma prejavuje svoju spoločenskú zodpovednosť v zložitých časoch ako je kríza spôsobená epidémiou vírusu COVID-19. Počas tohto náročného spoločnosť odštartovala rozličné iniciatívy, zamerané na boj vírusom. Jednou z nich bola výroba nedostatkových prístrojov pre zdravotnícke zariadenia ako pľúcne ventilátory. Tím 150 profesionálov za niekoľko týždňov vyvinul prototypy poháňané stieračovým elektromotorom modelu SEAT Leon. Po schválení zdravotníckymi autoritami spoločnosť SEAT vyrobila vyše 600 takýchto ventilátorov a darovala ich nemocniciam po celom území Španielska. To bol malý príspevok pre budúcnosť, v ktorej sa pomaly a postupne, krok za krokom začne opäť obnovovať bežný život a slobodný pohyb na cestách a uliciach.