> SEAT Leon štvrtej generácie má celé portfólio najmodernejších
asistenčných systémov
> Tieto systémy výrazne zvyšujú bezpečnosť a zlepšujú komfort
jazdy
Bratislava, 28/04/2020. Leon štvrtej generácie je najbezpečnejším modelom doteraz vyvinutým značkou SEAT. Vyniká nielen vysokou úrovňou pasívnej bezpečnosti ale aj širokým portfóliom najmodernejších asistenčných systémov.
Cieľom pri vývoji nového modelu bolo nielen chrániť posádku v prípade nehody ale aj v maximálnej miere aktívne predchádzať nehodám. Preto rozličné asistenčné systémy monitorujú okolie vozidla pomocou kamery, radarových a ultrazvukových senzorov. Vďaka tomu vodič nového modelu SEAT Leon dokáže reagovať na prekážky na ceste alebo náhle manévre iných vozidiel. Pomáhajú mu pri tom asistenčné systémy, ktoré ho upozorňujú na nebezpečenstvo alebo v prípade potreby aj samé zasiahnu pre zníženie rizika alebo následkov nehody.
Najmodernejšie asistenčné systémy nového modelu SEAT Leon predstavujú prvý krok smerom k autonómnej jazde. Okrem výrazného zvýšenia aktívnej bezpečnosti prispievajú aj k zvýšeniu komfortu pri každodenných situáciách v premávke. Tieto systémy upozorňujú vodiča svetelnými a akustickými signálmi, resp. vibráciami vo volante. Na predchádzanie alebo minimalizáciu nebezpečenstva v určitých situáciách môžu asistenčné systémy uskutočniť automatické korekcie riadením alebo autonómne zabrzdiť vozidlo bez pričinenia vodiča.
Portfólio vyspelých asistenčných a regulačných systémov obsahuje napríklad prediktívny adaptívny tempomat ACC a asistenčné systémy Emergency Assist, Travel Assist, Side Assist a Exit Assist, ktoré spolu chránia vozidlo a jeho posádku počas jazdy aj keď stojí.
Prediktívny adaptívny tempomat (ACC)
Doteraz adaptívny
tempomat ACC radarovým senzorom monitoroval premávku pred vozidlom a automaticky
prispôsoboval rýchlosť podľa iného vozidla idúceho vpredu. Nový SEAT Leon má
adaptívny tempomat doplnený prediktívnou funkciou, ktorá reguláciu rýchlosti
prispôsobuje okrem limitu nastaveného vodičom aj priebehu trasy zvolenej v
navigačnom systéme. Systém zohľadňuje zákruty, kruhové objazdy, križovatky,
rýchlostné obmedzenia a obytné zóny. Navyše prediktívny adaptívny tempomat
prispôsobuje rýchlosť aj na základe informácií prednej kamery a systému
rozpoznávania dopravných značiek.
Výstraha pri vystupovaní (Exit Warning)
Výstraha pri
vystupovaní (Exit Warning)Ďalší príspevok k zvýšeniu bezpečnosti posádky. Keď nový
SEAT Leon zastaví, zadné radarové senzory naďalej monitorujú okolie. Ak sa zozadu
približuje iné vozidlo a pasažier otvorí dvere, čím hrozí riziko kolízie, akustická
výstraha a intenzívne rozsvietenie ambientného LED osvetlenie v predných dverách a
na prístrojovom paneli upozornia posádku na nebezpečenstvo. Systém využíva senzory
na obidvoch stranách vozidla, takže registruje aj motocykle a bicykle približujúce
sa zozadu, ktoré sa dajú vizuálne ťažšie zachytiť.
Asistent pre núdzové situácie (Emergency Assist)
Ak kapacitné
senzory vo volante zaregistrujú, že vodič nemá dlhšie ako 15 sekúnd na volante
položenú aspoň jednu ruku alebo že neovláda vozidlo, systém aktivuje akustickú a
vizuálnu výstrahu. Ak vodič na tieto upozornenia nereaguje, asistenčný systém
Emergency Assist postupne automaticky zastaví SEAT Leon. Pri tom aktivuje výstražné
svetlá a automaticky uskutoční núdzové volanie pomocou systému eCall.
Front assist s City Brake- varovanie pred kolíziou s vozidlami, cyklistami
a chodcami s funkciou núdzového brzdenia
Tento systém vizuálne a
akusticky upozorní vodiča keď hrozí riziko kolízie s automobilom idúcim vpredu,
cyklistom alebo chodcom. Ak vodič na upozornenie nereaguje, Front Assist
automaticky zabrzdí vozidlo aby zabránil nehode alebo znížil jej následky.
Systém pre vedenie v jazdnom pruhu (Lane Assist)
Lane Assist
pomocou prednej kamery monitoruje čiary vodorovného dopravného značenia jazdných
pruhov na ceste a upozorní vodiča ak má SEAT Leon tendenciu vybočiť z jazdného
pruhu bez zapnutých smerových svetiel. Okrem toho systém v prípade potreby
uskutoční aj automatickú korekciu riadením na udržanie vozidla v jazdnom pruhu,
hoci vodič má po celý čas kontrolu nad riadením. Vodič môže vopred nastaviť
citlivosť systému v menu vozidla.
Rozpoznávanie dopravných značiek (Traffic Sign
Recognition)
Systém pomocou prednej kamery rozpoznáva dopravné značky
obmedzujúce rýchlosť jazdy, zobrazuje ich na displeji združeného prístroja a
informáciu o najvyššej povolenej rýchlosti poskytuje iným systémom vozidla.
Informácia z kamery má prioritu pred inými informáciami o rýchlosti, napríklad z
navigačného systému.
Asistent sledovania mŕtveho uhla (Side Assist)
Pomocou dvoch
radarových senzorov v zadnom nárazníku systém registruje vozidlá približujúce sa
zozadu vo vedľajších jazdných pruhoch a upozorní na ne vodiča prostredníctvom
oranžového LED ambientného osvetlenia na príslušnej strane. Ak vodič v takejto
situácii aktivuje smerové svetlá pre zmenu jazdného pruhu, výstraha sa zintenzívni
blikaním oranžového svetla. Side Assist je veľmi užitočný pre bezpečnú zmenu
jazdného pruhu, zvlášť ak sa zozadu približujú vozidlá s malou čelnou plochou ako
napríklad motocykle.
Asistent pre vyparkovanie / kontrola okolia pri cúvaní (Exit
Assist)
Keď vodič vychádza na cestu z miesta, z ktorého nemá
dostatočný výhľad, napríklad cúva z parkovacieho miesta kolmého na cestu s
vozidlami na obidvoch stranách, zadné radarové senzory monitorujú vozidlá
približujúce sa zboku a systém na ne vodiča akusticky a vizuálne upozorní. Ak vodič
na upozornenie nereaguje, Exit Assist v prípade potreby automaticky zabrzdí
vozidlo.
Asistent pre jazdu (Travel Assist)
V blízkej budúcnosti
pribudne aj funkcia automatizovanej jazdy zavedením asistenčného systému pre jazdu
Travel Assist. Tento systém využíva informácie radarového senzora prediktívneho
adaptívneho tempomatu ACC a kamery asistenta udržiavania jazdného pruhu Lane
Assist. Travel Assist automaticky udržiava vozidlo v strede jazdného pruhu, pričom
prispôsobuje rýchlosť jazdy podľa premávky, čím umožňuje asistovanú jazdu do
rýchlosti 210 km/h.
eCall
Integrovaná SIM karta v systémoch infotainmentu novej
generácie umožňuje štandardnú funkciu núdzového volania eCall na priame spojenie so
záchranným dispečingom, čo prispieva k zvýšeniu bezpečnosti posádky.
Ak pri nehode dôjde k nárazu takej intenzity, že sa nafúknu airbagy vozidla, systém automaticky vytvorí hlasové spojenie medzi vozidlom a záchranným dispečingom. Pre prípad, že by posádky v dôsledku vážnych zranení nebola schopná komunikovať, systém automaticky zašle do záchranného dispečingu potrebné údaje o vozidle ako polohu vozidla, farbu, typ motora a počet osôb aby mohla byť pomoc poskytnutá rýchlo a adekvátne. Okrem toho vodič môže záchranný dispečing alebo asistenčnú službu zavolať aj manuálne.