Návrh prvého modelu CUPRA v troch etapách - Novinky - O značke Seat - SEAT | SEAT

Kreatívny proces navrhovania štúdie

Návrh prvého modelu CUPRA v troch etapách

03.15.2019

/ Stovky skíc, virtuálna realita a vyše šesť mesiacov práce kým sa preberie k životu CUPRA Formentor
/ Prioritou dizajnérov bola kombinácia technológie a sofistikovaného imidžu
/ Virtuálna realita umožňuje overiť 75 % modelu pred vyrobením makety v skutočnej veľkosti

Martorell, 15-03-2019 - Rovné línie alebo krivky? Odsadený displej alebo integrovaný v prístrojovom paneli? Kreatívny proces navrhovania štúdie automobilu - dizajnové cvičenie, vytvárajúce kontúry pre budúci vývoj, prináša stovky otázok a vyžaduje dlhé hodiny skicovania, stovky obrázkov, úpravu ideí a nové štarty. Celkovo šesť mesiacov práce sa dá rozdeliť na tri etapy na príklade štúdie CUPRA Formentor:

1 - Premena nápadov na obrázky: "Automobil, ktorý chcete pohladiť." To je vízia, z ktorej vychádzal Alberto Torrecillas, dizajnér exteriéru CUPRA Formentor, keď začal s úvodnými skicami. "Práca na dizajne štúdie nám dáva väčšiu kreatívnu slobodu. Ako prvé dávame naše idey na papier. Niektorí dizajnéri uprednostňujú od začiatku kreslenie na grafickom tablete, no ja preferujem voľné kreslenie rukou na papier a rozličné návrhy." Idey sa premieňajú na skice, množstvo kresieb začína ukazovať objemy a vytvárať dojem pohybu aj keď vozidlo stojí v pokoji.

Medzitým interiérový tím Color & Trim venuje svoju plnú pozornosť výberu materiálov a farieb. Tu sa najmodernejšie technológie stretávajú s remeselnou zručnosťou. Navrhujú sa farby karosérie a interiéru a vyberajú materiály na poťahy sedadiel, čalúnenie dverí a stropu, ako aj dekoračné obklady. Pre tento model bola vypratá koncepcia "športovej módnosti", ako to popisuje Amanda Gómez, dizajnéra oddelenia Color & Trim: "Koža, viditeľné prešívanie, hliníkové textúry a farby boli vytvorené špeciálne pre túto štúdiu. Spolu s farebným odtieňom laku karosérie Petrol Blue, majú motoristickým nadšencom pripomínať mechanickú dielňu."


2 - CUPRA na uliciach Barcelony bez opustenia závodu: Keď je dizajn navrhnutý, je čas ho oživiť a vtedy prichádzajú k slovu najmodernejšie technológie. Dizajnéri CAD (Computer Aided Design) pretransformujú kresby na trojrozmerné (3D) grafiky aby bolo možné začať modelovať presné tvary vozidla a pridať všetky prvky a funkcie. V tejto fáze sa robí aj verifikácia, aby sa zabezpečilo, že sú splnené všetky nevyhnutné technické požiadavky vozidla.

Vďaka virtuálnej realite je možné vidieť automobil na bulvári Avenida Diagonal v Barcelone akoby bol reálny. "Pri dvojrozmernom zobrazení dokážeme overiť 75 % dizajnu, no pri zobrazení 3D je to až 100 %," vysvetľuje Manel Garcés, vedúci oddelenia vizualizácie.

Tento proces sa týka rovnako exteriéru ako aj interiéru vozidla. V uplynulých rokoch došlo k radikálnym zmenám pri navrhovaní interiéru. "Kedysi sme navrhli najprv celý interiér a na konci rozhodli, kde umiestnime rádio a tlačidlá... Teraz začíname umiestnením obrazovky infotainmentu a jej vyhotovenia a až potom sa venujeme ostatným prvkom," zdôrazňuje Jaume Sala, zodpovedný za dizajn interiéru SEAT.

Kvôli adaptácii na túto zmenu má SEAT laboratórium Design Digital Lab, kde sa definuje digitálna interakcia. Prioritou laboratória je zjednodušenie ovládania a vytvorenie maximálneho množstva informácií, ktoré budú dostupné v záverečných krokoch. V prípade štúdie CUPRA Formentor to predstavovalo dva roky testovania a simulátore a vyše 3.000 ikon pre definovanie digitálneho združeného prístroja na obrazovke s uhlopriečkou 25,4 cm (10 palcov).

3- Hlinený model: Tím modelárov použije 700 špeciálnej modelárskej hliny na vytvorenie modelu CUPRA Formentor v skutočnej veľkosti, ktorý sa dá vidieť a chytiť zvonka i znútra. "Počas procesu návrhu štúdie dizajnéri robia kontinuálne zmeny a my ich môžeme zapracovať. Syntetická modelárska hlina nám umožňuje priebežne robiť zmeny a keď je model hotový, nikto by nepovedal, že je to hlinená socha a nie auto," hovorí Carlos Arcos, zodpovedný za modelovanie exteriéru.

Čísla k štúdii

  • 500 skíc
  • 100 obrázkov
  • 700 kilogramov hliny na každý model
  • 1.800 ikon na obrazovke a 1.300 na prístrojovom paneli
  • 1 kilometer vlákna
  • Vyše 50 farebných testov