Digitálny mozog šampióna - Novinky - O značke Seat - SEAT | SEAT

CUPRA a Ducati Corse

Digitálny mozog šampióna

25.06.2018

Riadiace moduly CUPRA TCR a Ducati Desmosedici GP spracúvajú množstvo dát o prevádzke motora, rýchlosti alebo teplote pneumatík

Obidve vozidlá sú vybavené množstvom senzorov, ktoré zbierajú informácie v reálnom čase

Inžinieri z obidvoch tímov analyzujú všetky dáta aby zlepšili výkonnosť vozidiel pri pretekoch

 

Martorell, 13/06/2018. - Vo svete motoristického športu sa preteky vyhrávajú rovnako na trati ako v dielňach. Aspektom s rastúcim významom je elektronika, ktorá umožňuje inžinierom analyzovať obrovské množstvo prevádzkových dát. Elektronické riadiace jednotky na vysoko výkonných pretekových automobiloch a motocykloch sú skutočné digitálne mozgy. Navštívili sme zariadenia CUPRA a Ducati v mestách Martorell (Španielsko) a Bologna (Taliansko) aby sme sa dozvedeli, ako pracujú:

- Telemetria, nástroj pre víťazstvo: Každý pretekový špeciál CUPRA TCR má 55 senzorov, ktoré poskytujú informácie o všetkých možných parametroch ako rýchlosť, teplota pneumatík alebo funkcia motora. Na pretekovom motocykli Ducati Desmosedici GP až 80 senzorov registruje všetko, čo sa odohráva na trati. Kontinuálne meranie má zásadný význam pre obidva tímy: "Našim cieľom je poskytnúť našim jazdcom čo najlepšiu kondíciu vozidla pre preteky s maximálnym výkonom a zaručenou bezpečnosťou," vysvetľuje Roberto Canè, riaditeľ pre elektronické systémy Ducati Corse.

- 16 miliónov inštrukcií za sekundu: To je výpočtový výkon jednej zo štyroch riadiacich jednotiek pretekového špeciálu CUPRA TCR. V motorovom priestore sú umiestnené dve riadiace jednotky a dve ďalšie sú v kokpite. "Sú navzájom prepojené a pracujú paralelne pri regulácii motora, elektrickej sústavy, palubného počítača a prevodovky," špecifikuje Xavier Serra, šéf výskumu a vývoja značky CUPRA. Podobne riadiaca jednotka Ducati Desmosedici GP spracúva do 10 000 parametrov keď po celý čas meria výkonnosť motocykla na pretekovom okruhu. Napríklad kontroluje, ako reaguje zadné koleso podľa povrchu trate alebo poveternostných podmienok.

- Preteková elektronika na každodenné používanie: "Elektronika v sériovom modeli CUPRA poskytuje základ pre systém používaný v pretekových špeciáloch," zdôrazňuje Xavier Serra. Riadiaca jednotka je adaptovaná doplnením špeciálnych funkcií, nevyhnutných pre preteky na okruhoch, ako "obmedzovač rýchlosti pre fázu, keď sa na trati objavia žlté zástavy," dodáva  Serra.

- Rozličné pravidlá, rovnaký cieľ: V MotoGP sa všetky tímy spoliehajú na spoločnú riadiacu jednotku, ktorá reguluje motor, prevodovku a akcelerátor. Na rozdiel od pretekového automobilu sa parametre na motocykli dajú modifikovať pred každými pretekmi. "Programujeme väčší výkon na rovinky a miernejší do zákrut. Existuje naozaj široká škála možností," ubezpečuje Canè. Na druhej strane nové majstrovstvá cestovných automobilov na okruhoch majú veľmi prísne pravidlá, upravujúce elektroniku a reguláciu motora; zakázaná je trakčná kontrola a ABS sa smie používať iba pri vytrvalostných pretekoch ako 24 hodín na Nürburgringu.

- Práca sa nekončí ani po pretekoch: Pretekový víkend generuje približne 25 gigabytov informácií, ktoré inžinieri následne starostlivo analyzujú. "Musíme počkať, kým sa preteky skončia aby sme si mohli stiahnuť dáta a začať študovať, ako môžeme zlepšiť náš automobil," hovorí Xavier Serra. "Pre nás sa skutočné preteky začínajú v pondelok," rekapituluje Canè.