Tri desaťročia evolúcie medzi prvým a najnovším modelom Ibiza - Novinky - O značke Seat - SEAT | SEAT

SEAT Ibiza na Ibize

Tri desaťročia evolúcie medzi prvým a najnovším modelom Ibiza

15.01.2018

33 rokov uplynulo medzi prvou a najnovšou generáciou modelu Ibiza

Dizajn, ktorý prešiel od priamych línií k dynamickejšej siluete je jedným z najosobitejších prvkov ikonického modelu

Od štvorvalca System Porsche po motor 1.5 TSI, najvýkonnejší a najefektívnejší v segmente

Martorell, 04/01/2018.  - Prvá a najnovšia generácia modelu SEAT Ibiza sa stretli na ostrove, ktorého meno nesú. Po viac ako troch dekádach od premiéry prvej generácie sú rozdiely medzi týmito dvoma modelmi jasne zreteľné pri bezprostrednom porovnaní. Teo García, jeden z otcov tohto modelu, ktorý sa podieľal na vývoji všetkých piatich generácií, vysvetľuje ktoré charakteristiky  urobili z modelu SEAT Ibiza skutočnú ikonu:

- Dizajn je kľúčom úspechu: Giorgetto Giugiaro, dizajnér prvej generácie modelu Ibiza zvolil hranatý tvar, ktorý "zodpovedal duchu doby", pripomína García. Piata generácia, ktorej otcom je aktuálny šéfdizajnér SEAT Alejandro Mesonero, dostala dynamickejšiu, modelovanú siluetu. Hoci je najnovšia generácia priestrannejšia v interiéri, Teo García zdôrazňuje, že prvá Ibiza mala "obrovské okná", ktoré boli jej charakteristickým prvkom a prinášali veľa svetla do priestrannej kabíny.

- Modelovaná zo sadry:  Prvá generácia bola vymodelovaná "akoby bola Michelangelovou sochou", pripomína konštruktér. Na výrobu modelu karosérie v skutočnej veľkosti bolo použitých vyše 2 tony sadry. Dnes sa na jeho vytvorenie používa do 5000 kilogramov sochárskej hliny, s ktorou sa dizajnérom pracuje oveľa ľahšie. Okrem toho sa využívajú aj virtuálne prototypy, umožňujúce študovať životaschopnosť dizajnu.

- Čas výroby skrátený zo 60 na 16 hodín: To sú údaje, uvádzajúce čas výroby prvého modelu Ibiza pred 33 rokmi v porovnaní so súčasnosťou. "Nedá sa porovnať ako sa automobily vyrábajú dnes", ubezpečuje Teo García. Napriek tomuto kratšiemu času výroby sú dnes automobily oveľa sofistikovanejšie a obsahujú viac vyspelých technológií. Ibiza aktuálnej generácie bola vyvinutá na báze modulárnej stavebnice komponentov s priečne uloženým motorom MQB-A0 koncernu Volkswagen, ktorá zabezpečuje väčšiu robustnosť a priestrannejšiu karosériu: oproti prvej generácii je aktuálny model o 170 mm širší, o 422 mm dlhší a o 50 mm vyšší.

- Od štvorvalca System Porsche po najvýkonnejší a najúčinnejší motor: Vývoj motora je "jednou z revolúcií pri tomto automobile" , hovorí García". Už prvá generácia používala "prestížny motor", vyvinutý na objednávku značkou Porsche, o 33 rokov neskôr má Ibiza pod kapotou agregát 1.5 TSI "najvýkonnejší a súčasne najefektívnejší motor" v tomto segmente. Kombinovaná spotreba prvej generácie s motorom 1,5 litra bola 7,8 litra/100 km, pri súčasnej generácii je táto hodnota iba 4,9 litra/100 km.

- Trend ku konektivite za volantom: Ako hovorí Teo García, konektivita vo vozidle "je jedným z prelomových prvkov, ktorý pred vyše troma desaťročiami neexistoval". Aktuálna verzia môže mať dotykový displej s uhlopriečkou 20,3 cm (8 palcov) a všetky technológie umožňujúce digitálnu konektivitu. Vodič môže dokonca prijímať a posielať hlasové správy počas jazdy bez odpútania pozornosti. Súčasne sa zvýšila aj bezpečnosť. Nová Ibiza má napríklad asistenčné systémy umožňujúce automatické núdzové brzdenie v meste alebo dodržiavanie rýchlostného limitu, o ktorých sa pred troma desaťročiami nedalo uvažovať. 

- Globálny ostrovan: Ibiza prvej generácie bola modelom, ktorý pomohol internacionalizovať španielsku značku. O päť generácií neskôr a 5,6 milióna predaných exemplároch v 80 štátoch aktuálny model nadväzuje na popularitu svojho menovca - španielsky stredomorský ostrov, ktorý každoročne navštívi približne 1,5 milióna turistov z celého sveta.