Pre najlepší zážitok z webovej stránky
Táto stránka používa cookies pre čo najlepšiu skúsenosť používateľa. Pokračovaním v používaní stránky súhlasíte s používaním nevyhnutných súborov cookie. Cookies vyžadujúce súhlas (analytické cookies, funkčné cookies, cookies pre personalizovaný obsah) sa nastavujú až po ich aktivácii. Ak súhlasíte s používaním cookies, identifikačné údaje spracujú naši partneri (poskytovatelia súborov cookie a poskytovatelia služieb IT). Za túto webovú stránku a súbory cookie zodpovedá spoločnosť Porsche Slovakia, spol. s r.o.
Aktivovať všetky cookies

Novinka

Za bránami závodu – Wellness centrum

06.05.2020

> Tieto exkluzívne 'kúpele' v lakovni závodu SEAT Martorell obsahujú všetko od termálneho okruhu po vysokotlakové dýzy
> O každý automobil sa počas 6 hodín stará 1.100 zamestnancov a 200 robotov
> V 9 ponorných bazénoch sa karosérie pripravujú na lakovanie a dostávajú protikoróznu ochranu
> Na každú karosériu sa nastrieka 2,5 kg farby
> Skener a vyše 50.500 fotografií zaručuje kvalitu povrchu

Martorell, 06/05/2020 - Wellness centrum, kóje s tlakovými dýzami, sauna a všetky druhy ošetrovania... To sú typické služby v kúpeľných rezortoch. Jediným rozdielom je, že tieto slúžia pre automobily a sú umiestnené v budovách 2B, 4 a 5 v závode SEAT Martorell (Barcelona). Každá karoséria automobilu prechádza v lakovni skrášľovacou procedúrou trvajúcou 6 hodín aby na ceste zanechala čo najlepší dojem.

Termálny okruh v hale. Rituál sa začína v ponorných bazénoch v oddelení, ktoré má plochu vyše 51.500 m2 a v ktorom sa o každý automobil stará 314 zamestnancov a 32 robotov. Tu sa karosérie odmasťujú a v ponorných kúpeľoch dostávajú jednotlivé ochranné vrstvy, čo sa strieda s piatimi oplachmi postrekovačmi a následne sa nanášajú tesniace hmoty. "Takto chránime karosériu pred koróziou, eliminujeme riziko vniknutia vody do dutín a použitím tlmiacich nástrekov znižujeme hlučnosť," vysvetľuje Javier Pérez, šéf lakovne SEAT.

 

Ako fínska sauna. Všetky nátery aplikované na karosériu automobilu v ponorných bazénoch i v ostatných oblastiach sa vysušujú a tepelne vytvrdzujú. Preto putujú do vysúšacích pecí. "Jednotlivé stupne finalizácie povrchového náteru si vyžaduje teplotu medzi 45 a 180 stupňov Celzia a trvajú 30 až 35 minút," zdôrazňuje Javier Pérez.

Farebný rituál. Až potom je karoséria automobilu pripravená na finálne lakovanie v hale 5. Na ploche 119.500 m2 sa 587 zamestnancov a 175 stará výlučne o skrášlenie farbou. Prvým krokom je výber odtieňa laku zo širokej farebnej palety. "Farby sa stávajú čoraz sofistikovanejšími a definitívnym trendom je individualizácia," hovorí Jordi Font z oddelenia Color&Trim značky SEAT. Napríklad pre model Arona je na výber vyše 68 možných kombinácií a pre nový Leon sú k dispozícii zvlášť exkluzívne odtiene laku ako Magnetic Grey, Desire Red, Emotion Red, Nevada White, Mystery Blue alebo Midnight Black.

Terapia farbou. Kým v iných oblastiach lakovne sa vysokotlakové vodné dýzy používajú na čistenie, tu sa využívajú na nanášanie farby. Tej sa na každý automobil použije 2,5 kilogramu. Farba sa strieka v špeciálnych lakovacích boxoch s ventilačným systémom, ktorý zabraňuje vniknutiu aj najmenších zrniek prachu, pri teplote medzi 21 a 25 stupňov Celzia. Farbu nanáša 84 lakovacích robotov. Na karosériu sa nanáša celkovo sedem vrstiev, z ktorých každá má hrúbku ľudského vlasu, no súčasne je tvrdá ako skala. "Usilujeme sa dosiahnuť vynikajúci vzhľad, ktorý je trvácny počas celej životnosti vozidla," rekapituluje šéf lakovne.

Chromoterapia proti nečistotám. Poslednou fázou starostlivosti je optická kontrola kvality laku. Pod červeným svetlom vozidlo prechádza cez skener, v ktorom 28 kamier s obrazovou frekvenciou 42 snímok za sekundu počas 43 sekúnd zhotoví 50.568 digitálnych fotografií. Tie vyhodnocuje počítač aby preskúmal každý milimeter karosérie či neobsahuje chyba alebo nedostatky. Po úspešne absolvovanej výstupnej kontrole sú automobily pripravené opustiť wellness centrum a predviesť svoju skutočnú farbu na ceste.