Pre najlepší zážitok z webovej stránky
Táto stránka používa cookies pre čo najlepšiu skúsenosť používateľa. Pokračovaním v používaní stránky súhlasíte s používaním nevyhnutných súborov cookie. Cookies vyžadujúce súhlas (analytické cookies, funkčné cookies, cookies pre personalizovaný obsah) sa nastavujú až po ich aktivácii. Ak súhlasíte s používaním cookies, identifikačné údaje spracujú naši partneri (poskytovatelia súborov cookie a poskytovatelia služieb IT). Za túto webovú stránku a súbory cookie zodpovedá spoločnosť Porsche Slovakia, spol. s r.o.
Aktivovať všetky cookies

SEAT

Choreografia v závode

14.01.2020

/ Vypustiť z linky automobil každých 40 sekúnd si vyžaduje precíznu koordináciu aby všetky diely na montáž dorazili v správnom momente
/ Každé vozidlo je iné ako to pred ním a za ním, líši sa farbou, motorom, výbavou… a ešte aj stranou, na ktorej je volant
/ Dvere sa demontujú z nalakovanej karosérie a prejdú 1,4 kilometra kým sa opäť namontujú

Martorell, 10/01/2020. Keď hovoríme o choreografii, väčšinou si predstavíme moskovský Boljšoj Balet alebo London Royal Ballet School. No existuje mnoho menej známych choreografií; napríklad taká, ktorá sa opakuje každý deň 2300-krát v závode SEAT Martorell pri výrobe automobilov just-in-time podľa špecifikácie zákazníka. Takto sa pohyby aranžujú v choreografii závodu.

Autor: všetko sa začína keď si zákazník konfiguruje svoj automobil a urobí objednávku u predajcu vo vyše 80 štátoch sveta, kde má SEAT zastúpenie. Vyberie si model, motor, prevodovku, stupeň výbavy, farbu karosérie, interiér a výbavu na želanie… každý deň prichádzajú do závodu Martorell tisícky objednávok zákazníkov. "Po zohľadnení možností dodávateľov a výrobného závodu sa v nasledujúcich štyroch týždňoch vytvorí harmonogram výroby a nechajú sa vyrobiť potrebné komponenty. Toto plánovanie ide do najmenších detailov vrátane termínov dodania aby boli k dispozícii všetky diely a výroba bola vyvážená," vysvetľuje Juan Vivas, šéf oddelenia logistiky.

Kompozícia: po opustení lisovne sa karoséria zmontuje vo zvarovni a dostane dátový čip. Ten obsahuje DNA automobilu s informáciami o úrovni výbavy a všetkých dieloch potrebných na výrobu. Odvtedy sa všetky komponenty taktujú tak, aby prišli na jednotlivé miesta výrobnej linky v správnom čase.

 

Dokonalý rytmus: výroba pokračuje v lakovni a montáži, pri čom automobily prejdú vyše 2 kilometre v rozličných úrovniach závodu. Jednotlivé diely prichádzajú k príslušným sekciám výrobnej linky presne v čase, kedy je to potrebné a sú namontované do vozidla. Takýmto spôsobom sa dosahuje vysoká flexibilita výroby, napríklad na linke ide červený päťdverový Leon FR s pravostranným riadením a hneď za ním môže nasledovať modré kombi Leon ST s ľavostranným riadením a strešným oknom. "Jednou z vecí, ktorá návštevníkov závodu najviac prekvapuje je, že nevyrábame série rovnakých automobilov ale každý sa líši od predchádzajúceho a ďalšieho. Systém dodávok just-in-time a naša vysoká flexibilita nám umožňuje neustále sa prispôsobovať požiadavkám zákazníkov," zdôrazňuje Juan Vivas.

Pohyby: aby bolo možné namontovať všetky diely, dvere sa demontujú z nalakovanej karosérie a putujú samostatne visutou dráhou do vzdialenosti 1,4 kilometra. Na výrobnej linke automobil postupne krok za krokom začína naberať svoju finálnu podobu: káblový zväzok s celkovou dĺžkou vodičov 2 kilometre, prístrojový panel, volant, radiaca páka, motor… každý automobil sa skladá približne zo 6.000 dielov, čo spolu predstavuje 14 miliónov na všetky denne vyrobené automobily.

Interpreti: 6.600 zamestnancov zabezpečuje, aby sa automobily plynulo pohybovali na výrobnej linke v perfektnej synchronizácii. Títo školení pracovníci vykonávajú svoju prácu v závode, ktorý je čoraz viac ergonomický a efektívny. "Zamestnanci nie sú vždy na tom istom pracovisku. Striedajú sa každé dve hodiny aby neopakovali stále tie isté pohyby. Okrem toho ich prácu uľahčuje, že každé pracovisko študuje biochemické laboratórium SEAT, ktoré navrhuje opatrenia na zlepšenie ergonómie," hovorí Luis Ródenas, supervízor pracoviska 10 na výrobnej linke.

Kompozícia choreografie

7 hodín v montážnej hale
6.600 zamestnancov zapojených do výroby automobilov v závode Martorell
2.000 robotov
6.000 dielov na automobil
4.600 kilometrov, ktorý každý deň spolu absolvujú na výrobnej linke všetky automobily
2.300 automobilov vychádzajúcich každý deň zo závode Martorell